Dřevěná přepravní paleta je na první pohled velmi primitivní záležitost. Jsou to dlouhými hřeby stlučené dřevěné odřezky trámků s nehoblovanými prkny. Jednoduchá konstrukce z masivního dřeva však dokáže udržet na svých bedrech hmotnost vyšší, než půl druhé tuny a ve spojité zátěži po celé ploše při statickém (nikoli dynamickém) namáhání paleta unese až dva tisíce kilogramů. Úctyhodný výkon, že, na to, že jde jen o dva centimetry silná prkna.
Výrobní náklady na zhotovení jedné palety jsou poměrně nízké, ovšem také musíte počítat s tím, že jde o dřevo, a to nevydrží snášet takovou váhu věčně. Na dřevo působí povětrnostní vlivy, zejména vlhkost a voda, a materiál se díky tomu začne postupně rozpadat. Dřevo plesniví a hnije a tomuto procesu stěží zabráníte, leda tak jej oddálíte speciálními penetracemi a nátěry, ale to by zas výrobní cena palet značně vzrostla. Musíte se zkrátka přizpůsobit jakémusi kompromisu a počítat s tím, že provozujete-li logistickou firmu, spotřeba palet bude poměrně vysoká.
Toto platilo donedávna, kdy existovaly pouze palety ze dřeva. Dnes je ale situace odlišná, protože se vyrábí plastové palety 1200 x 1000 Schoeller Allibert. významně konkurují těm dřevěným zejména ve dvou věcech:
Nosnost – maximální nosnost dřevěných palet je přibližně dvě tuny, ovšem maximální nosnost plastových palet je pět tun. Může vám to připadat jako výmysl, protože přece žádný plast nemůže být tak pevný, ale je tomu tak. Jde o speciální tvrzený plast a nemusíte mít obavy, že by si s takto těžkým nákladem neporadil. Tyto palety se využívají například pro přepravu IBC kontejnerů, v nichž se skladuje a přepravuje ovoce a zelenina ve zpracované tekuté podobě.
Údržba a životnost – plastovou paletu snadno vyčistíte od běžného znečištění, kdežto dřevěnou paletu jen stěží. A životnost plastových palet je také mnohem delší, protože na plast nepůsobí žádné plísně, dřevokazné houby a podobné destruktivní jevy.